Поиск

У чому ваше джерело? Куратори та художники виставки \"Осінь бінарності\" про свою ідентичність

У чому ваше джерело? Куратори та художники виставки "Осінь бінарності" про свою ідентичність

Мистецтво у місті

Текст: Buro 24/7

Виставка проходить у колишньому павільйоні радянського бювету

У приміщенні київського арт-майданчика "Джерело" до 6 листопада працює цілодобова виставка “Осінь бінарності”. Подія проходить у рамках проєкту "Павільйон "Джерело": Тіла в місті" у колишньому павільйоні радянського бювету на вулиці Богдана Хмельницького. Протягом двох місяців тут відбуваються події, присвячені соціальним проблемам у місті: візуальної екології, насильства, праці, гендеру.

На виставці “Осінь бінарності” представлені відеороботи української перформерки Панди Волкової та чеського художника Яна Матісека на тему гендерних викликів та гендерної політики міського життя. Ініціатором та організатором проєкту виступив кураторський гурт "Сира нора": архітекторка Богдана Косміна, художники Аліна Клейтман та Микита Кадан.

Ми запитали кураторів та художників, що є джерелом їхньої ідентичності.

Панда Волкова, українська перформерка

У чому ваше джерело? Куратори та художники виставки "Осінь бінарності" про свою ідентичність (фото 1)

"Джерелом моєї ідентичності є той творчий початок, який я відчувала з самого дитинства. Це те відчуття, коли дуже глибоко відчуваєш світ і віриш у нього. Я завжди йшла до людей і від бажання зробити їм щось хороше. Мене дуже стимулює любов до людей та віра в людство. Дуже надихають люди усіма їхніми діями. І в першу чергу — нескінченна жага до пізнання ідеалів, це мене стимулює. Мені завжди хочеться трохи більше зрозуміти та донести. Мені здається, саме це рухає мене. Донести людям, що світло — у них. Що вони можуть запалювати одне одного. Що все найчарівніше — в них".

У чому ваше джерело? Куратори та художники виставки "Осінь бінарності" про свою ідентичність (фото 2)

Panda, вона ж Маша Волкова, через військові дії на Донбасі у 2014 році переїхала до Києва, де живе та працює досі. Перформерка шукає нові способи привернення уваги до тем ЛГБТ та ВІЛ-дискримінації. Її "діалог зі спільнотою" можна охарактеризувати як мультиартову діяльність із глибоким соціальним контекстом.

У 9-хвилинній відеороботі Панди "Сонечко і божа благодать" з'являються три героїні, пов'язані між собою фантазіями. Відео представляє механізм із декількох інсценованих фантазій, що гранично розкривають "озовнішнений" та сексуалізований образ “жіночого” як набір елементів для колажу, які авторка перезбирає в альтернативному порядку, беручи під контроль та демонструючи їхню умовність.

Jan Matysek, польський відеохудожник

У чому ваше джерело? Куратори та художники виставки "Осінь бінарності" про свою ідентичність (фото 3)

"Я не сприймаю своє джерело зосередженим на одному енергетичному "місці". Воно розкидане у всьому, що робить мене живим. Джерело, що формує образ, через який я себе уявляю. Джерело та ідентичність взаємопов’язані, оскільки вони взаємно віддзеркалюються та міняються ролями.

Джерело як початок відображається в теперішньому як результат. І цей результат у формі ідентичності стає джерелом зворотного зв'язку для ідентичностей інших людей. Я вважаю, що важливо відстоювати свою ідентичність всередині себе, усвідомлювати її стабільність, тому що вона крихка.

У чому ваше джерело? Куратори та художники виставки "Осінь бінарності" про свою ідентичність (фото 4)

Але в той же час необхідно зовні релятивізовувати нашу ідентичність, щоб надати їй трохи плинності й дозволити собі відчути її. Я цілеспрямовано черпаю свою ідентичність у тваринах, рослинах, клітинах, своїй уяві — іноді це дуже весело. Щиро раджу спробувати.

Джерело мого життя — це моя робота та все, що навколо неї обертається. І джерелом моєї роботи є мій життєвий досвід. Останнім часом найглибшим джерелом будь-чого для мене було нічого не робити й робити саме ніщо".

Ян Матісек — чеський художник. Закінчив феміністичну студію "Нові медіа 2" в AVU у Празі, студію сценографії у JAMU у Брно та пройшов стажування в UdK у Берліні, на студії експериментального фільму. Працює куратором у галереї "Умакарт" у Брно. Створює власні історії та міфи. Його художня практика ґрунтується на ідеях трансгуманізму, екофемінізму та тілесності, поєднуючи методи психотерапевтичного гіпнозу та заклинання. 

Ян Матісек підготував відео "Вологий сон Левіафана", яке триває 2 хвилини 35 секунд. Героями його роботи стали фантастичні істоти, схожі на мешканців водойм. Вони зізнаються у своїй небінарності, розповідають про оргазм і б'ються за восьминога. Художник привертає увагу не лише до питань гендеру, а й до мутації, екології.

Богдана Косміна, архітекторка, кураторка

"Моя ідентичність багатоманітна: я архітекторка, працюю над різними міськими проєктами та реноваціями споруд пізніх 80-х. Наприклад, книгарня та медіатека Довженко-центру і кав'ярня у 15-му павільйоні на ВДНГ. Також мене цікавить архітектура виставок — як персональних, так і групових. Я працювала з mumok, галереєю "Лабіринт" та Пінчук Арт Центром. Також працюю як художниця, в останні роки розробляла site specific проєкти для фестивалів "ICKРА", Brave!Factory.

Але в першу чергу моя ідентичність криється в любові до Києва. Я виросла на Троєщині, це дуже потужний район, найбільший у Києві, що існує досі без метро у стані, немов час зупинився. Я надихалася цим великим ансамблем 90-х із дитинства і зараз продовжую звертати увагу на пізньорадянський спадок 80-90-х, який несе в собі цінну культурну функцію, і його потенціал можна розкривати заново, експериментуючи з його новими функціями".

Аліна Клейтман, художниця, кураторка

"Моє джерело всередині мене. Якийсь мій інстинкт, якому я дуже довіряю і якому я слідую, коли мені здається, що мені хочеться, що мені не вистачає такого формату, як той, який створили ми".

Про виставку

"Осінь бінарності, або епоха пізньої бінарності", — таке визначення ми пропонуємо для часу, в якому живемо, — поділився куратор проєкту Микита Кадан. — Активна меншість виходить з підпілля, легально приймає до рук інструменти влади, дерадикалізується, зберігаючи, втім, в очах консервативної більшості образ приголомшливої ​​радикальності, й стає впливовою. Опір прихильників старого світу набуває істероїдних рис, а молодь ясно бачить, за ким майбутнє, і робить вибір".

У чому ваше джерело? Куратори та художники виставки "Осінь бінарності" про свою ідентичність (фото 5)

За словами кураторської групи, формат експонування спрямований на впровадження мистецтва у повсякденне життя городян поза рамками галерей та музеїв, а також є новою формою репрезентації мистецтва за часів пандемії. Протягом роботи виставок відбувається публічна програма: лекції, тренінги, воркшопи.

Проєкт проходить за підтримки Українського культурного фонду та департаменту культури КМДА. Партнерами проєкту також стали літературне кафе "Хармс" та музичний колектив "Біоритм".

Читайте також:

Бруклинские художники создали 999 копий рисунка Энди Уорхола и предлагают испытать удачу за $ 250.

Художница Алевтина Кахидзе вспоминает о Стасе Волязловском.