Поиск

Лицар на рибі, дикобраз та глечик з ногою. Як читати триптих \"Спокуса Святого Антонія\"

Лицар на рибі, дикобраз та глечик з ногою. Як читати триптих "Спокуса Святого Антонія"

Майстерня Босха

Текст: Татьяна Соловей


В Музеї Ханенків після п'ятирічної реставрації показують "Спокусу Святого Антонія". Роботу, яку Богдан Ханенко в 1911 році купив як оригінал Ієронімуса Босха, в 1927 році атрибутували як копію. За майстерністю виконання вона конкурує з 20 іншими відомими копіями: з Музею красних мистецтв у Брюсселі, лівою панеллю з музею Прадо у Мадриді та триптихом з Музею старовинного мистецтва у Лісабоні, який раніше вважали оригіналом.

Лицар на рибі, дикобраз та глечик з ногою. Як читати триптих "Спокуса Святого Антонія" (фото 1)


"Не має значення, копія це чи робота "пензля майстра". Це для снобів", — коментує Олена Живкова, кураторка дослідницького проєкту "Спокуси Ієронімуса Босха ІІ. Дослідження та реставрація" у Музеї Ханенків, спробу девальвувати значимість й майстерність виконання репліки. Чому?

Феномен Босха у мистецтві порівнюють із шекспірівським у літературі. Щодо їхньої творчої манери, існує багато конспірологічних теорій, що ставлять під сумнів авторство. У випадку з Босхом наукова спілка практично одностайно дійшла висновку, що художник неодноразово писав свої полотна не самостійно та віддавав частину деталей на відкуп його студії. Це помітно за тими деталями, які зазвичай митці створюють автоматично, не змінюючи почерку. Сучасні дослідники із впевненістю приписують пензлю Босха близько 20 картин.

Через цей снобізм у провенансі у 2016-му розгорнулась неабияка полеміка. За словами представників профільної преси, через обнародування результатів "Проєкту з дослідження та реставрації робіт Босха", у річницю смерті митця, "коли вже минули століття після війни за незалежність Нідерландів з Іспанією, перемир'я похитнулося через художника, роботи якого належать обом країнам і які вони обидві колекціонують, — Ієронімуса Босха".

У результаті дослідження з'ясувалося, що три роботи авторства Босха, як раніше вважалося, з колекції мадридського Прадо, тепер відносять до "майстерні або послідовників". У тому ж році іспанці провели конференцію, на якій вдалося досягти чогось на кшталт компромісу. За словами кураторки проєкту в Музеї Ханенків Олени Живкової, "босхознавці" зійшлися на тому, що художник не самостійно писав свої роботи.

Тому у випадку із Босхом "копія" — це не вирок, а опис виробничого процесу. "Спокуса Святого Антонія", що знаходиться в Україні, варта глядацького обожнювання й медитативного перегляду.

Після п'ятирічної реставрації картину знову представили на огляд публіки, у рамках проєкту "Спокуси Ієронімуса Босха ІІ. Дослідження та реставрація". Показують не тільки "вилікуваний" триптих (до того він нерівномірно "хворів": на двох його стулках час від часу з'являлися здутини, живопис із лівої та центральної панелей зрізали і перенесли на полотно, втім праву дошку лише потоншили), а й результати дослідження.

Лицар на рибі, дикобраз та глечик з ногою. Як читати триптих "Спокуса Святого Антонія" (фото 2)
Лицар на рибі, дикобраз та глечик з ногою. Як читати триптих "Спокуса Святого Антонія" (фото 3)

Найбільш захоплюючими здаються тлумачення дивних створінь, що зазвичай і заворожують глядача у роботах Босха. Головоногі створіння, риби-тарани, демониці з розпоротим черевом, люди-інфанти, ряджені; горщики, з яких стирчать ноги; витріщені очі на череві — фантастичний світ пояснюють якщо не повністю, то частково. Дикобраза з правої стулки, який символізує спокусу, можна зустріти і у "Саду земних насолод" (зберігається в музеї Прадо); за мандрагорами, лютнями, пеліканами, що пожирають своє потомство, й одудами можна складати каталог смертних гріхів. Можна навіть дізнатися дещо з лінгвістики. Босх полюбляв словесні каламбури: нідерландське bout означає і стрілу, і дупу — таким чином, проткнуті кінцівки у його роботах виявляються тонким жартом.

Про інші деталі і тонкощі можна дізнатися на виставці "Спокуси Ієронімуса Босха ІІ. Дослідження та реставрація" до 30 квітня 2021 року в Музеї Ханенків.


Читайте також:

PinchukArtCentre та NAMU запускають серію онлайн-лекцій з українського та світового мистецтва.

Арт-детектив:  Як Музей Ханенків повернув картину XVIII століття, втрачену під час німецької окупації

 

Больше