Поиск

Довженко-Центр повернув в Україну німий фільм 1920-х про жорстокі порядки \"капіталістичного світу\"

Довженко-Центр повернув в Україну німий фільм 1920-х про жорстокі порядки "капіталістичного світу"

"Кіра Кіраліна"

Текст: Buro 24/7

Копії картини збереглися в Німеччині та Румунії

У фільмфонд Довженко-Центру повернулася чорно-біла німа українська стрічка 1920-х років “Кіра Кіраліна” виробництва Другої (Ялтинської) кінофабрики Всеукраїнського фотокіноуправління (ВУФКУ). В 2020 році, в межах співпраці з членами Міжнародної федерації кіноархівів (FIAF), науковці закладу виявили дивом збережені плівки картини в каталогах відразу двох фільмофондів: “Національного кіноархіву — Румунської синематеки” (Бухарест) та Федерального архіву Німеччини (Берлін). Й обидві сторони погодились надати плівки для сканування. Про це Центр повідомив в інстаграм-акаунті.

Довженко-Центр повернув в Україну німий фільм 1920-х про жорстокі порядки "капіталістичного світу" (фото 1)

Копія з фільмом, довжиною 1538 м, вже прибула з Німеччини. Також очікується сканкопія плівки з Румунії, довжиною 1510 м. Коли обидві копії будуть готові, фахівці Довженко-Центру зроблять порівняльний аналіз та в разі потреби — реконструкцію стрічки. Репрем’єра стрічки з сучасним саундтреком запланована на 2021 рік.

Довженко-Центр повернув в Україну німий фільм 1920-х про жорстокі порядки "капіталістичного світу" (фото 2)
Довженко-Центр повернув в Україну німий фільм 1920-х про жорстокі порядки "капіталістичного світу" (фото 3)

Фільм “Кіра Кіраліна” — це одна з перших українських радянських стрічок, присвячених сучасному рабству та жорстоким порядкам “капіталістичного світу”. Він створений на основі роману румунського письменника Панаїта Істраті. Над “Кірою” працювали авангардний театральний режисер Борис Ґлаґолін та художник Роберт Шарфенберґ. А головну роль виконала акторка харківського Театру імені І.Франка Олена Валерська. В картині також знімався Хайрі Емір-заде — зірка кримськотатарського кіно 1920-х.

У 1927 році картину, разом з 30 іншими проєктами ВУФКУ, закупили для прокату країни Західної Європи. Саме завдяки цьому вдалося зберегти витвір мистецтва.

“Кіра Кіраліна” не перша картина, яка повернулася на батьківщину. У власність Довженко-Центру також потрапили стрічки “Тарас Трясило” (1926) і “Людина та мавпа” (1928).

 

Дивіться також:

"Этот дождь никогда не кончится" представит Украину в международном конкурсе Docudays.

Госкино создало онлайн-справочник национальных фильмов. В базе уже 2157 картин.