Поиск

Плани вихідного дня: 5 виставок у Києві, які варто відвідати

Плани вихідного дня: 5 виставок у Києві, які варто відвідати

Арт-вікенд

Текст: Buro 24/7

Досліджуємо історичну пам'ять через архівні фотографії, кіно та візуальні інсталяції

 

"Польоти уві сні і наяву"

Довженко-центр

Виставка присвячена однойменній стрічці кінорежисера Романа Балаяна та охоплює широкий суспільний контекст, у якому створювався фільм. Куратор виставки, кінокритик Андрій Алферов, називає “Польоти” портретом епохи “брежнєвського застою” і маніфестом тогочасної інтелігенції на тлі занепаду тоталітарної імперії. В експозиції проєкту представлено кадри зі стрічки, арт-інсталяції Антона Логова, натхненні фільмом, архівні фотографії зі зйомок, документи і спогади. Важливою частиною виставки є також дослідження міської теми в українському радянському кіно. Експозицію доповнюють документальні знімки Олександра Ранчукова та Бориса Градова, а також фрагменти фільмів, знятих у Києві в період з 1970 по 1980 роки.

Микита Кадан, "Скалічений міф"

The Naked Room

Виставка вибраних робіт з нового проєкту Микити Кадана, який уже давно працює з темою історичної пам’яті, досліджуючи суспільство у його ставленні до свого минулого та непроговорених травм. Основою для “Скаліченого міфу” стали документальні фотографії Львівського погрому 1941 року. Художник переніс ці сюжети вугіллям на папір, і образи від цього не стали менш реальними. Також Кадан звертає увагу на схожість цих знімків з класичними графічними роботами зі сценами фетишистських ігор з “Книги ідолопоклоніння” Бруно Шульца. “Створені за дві декади до Голокосту, ілюстрації Шульца нині зчитуються як неймовірно точне передчуття історичної катастрофи та його власної долі. Натомість перенесені з документальних світлин видовища дійсного насильства набувають в діалозі з Шульцом ірреальної, відстороненої якості”, – пояснюють автори виставки.

"Марія"

Музей Голодомору

“Марія” – це візуальний проєкт художниці Лесі Марущак, присвячений пам’яті жертв Голодомору 1932-33 років. У центрі уваги – портрет молодої дівчини Марії, якій вдалось вижити і переїхати у Канаду, тоді як мільйони людей загинули під час геноциду. У 2019-му книга, у якій зібрані фото проєкту, потрапила до короткого списку французької книжкової премії на фестивалі Rencontres d’Arles і того ж року отримала нагороду за найкращий дизайн на “Книжковому арсеналі”.

"Розкопки з минулого". Персональна виставка Миколи Рідного

Voloshyn Gallery

В експозиції представлена серія нових графічних робіт Миколи Рідного, у яких він ілюструє тезиси та думки польського авангардиста Владислава Стржемінського, французького філософа Мішеля Фуко та канадського соціального теоретика Брайана Массумі. Зображення стають ребусами для глядача, який має їх розшифрувати.

Також на виставці є кілька робіт із давніших проєктів Миколи Рідного (“Сліпа пляма” і “Поступова втрата зору”), у яких художник за допомогою офтальмології пояснює сприйняття війни, і скульптури, які були створені 10 років тому, але ніколи не виставлялися.

"Архів фотографа Олександра Ранчукова"

Мала галерея "Мистецького арсеналу"

В експозиції зібрано документальні знімки українського фотографа Олександра Ранчукова, зроблені ним у 1980-х. На його чорно-білих фотографіях зображені місцеві пейзажі, архітектура і сцени повсякденного життя. Цікаво, що сам Ранчуков свої фотографії не вважав мистецтвом. У його розумінні те, що лише фіксує реальність, ніяк її не змінюючи та заздалегідь режисуючи, не може вважатись мистецьким твором.

У 1987-му він разом з Олександром Ляпіним, Олександром Козульком та Валерієм Решетняком заснував фотографічне об’єднання “Погляд”, що мало великий вплив на формування нової документальної фотографії в Україні. Виставки Ранчукова проходили в Україні, Франції, Німеччині, Литві, США.

Дивіться також:

6 подій, проєктів і виставок, які ввійшли в історію СучУкрАрту.

Как выглядят мемориалы жертвам Холокоста в мире.