2 липня 2021
Перформанс та презентація відбудуться 2 липня, о 16:30 та 19.30, у майстерні резиденції Radius
2 липня в межах резиденції Radius відбудеться презентація скульптури Олексія Золотарьова "Геометрична архаїка" та перформанс данського художника Олександра Холма Gennem et specielt glas ("Через спеціальну склянку"). Проєкт покликаний продемонструвати інсталяцію звуку, перформансу та скульптури.
Робота Холма стала посиланням до першого в Данії чат-руму, який мав назву Højhuset ("Хмарочос"), розробленого в 1997 році. Як і для багатьох інших данських дітей, "Хмарочос" став першим місцем онлайн-спілкування для художника. "Геометрична архаїка" Золотарьова — про переосмислення архаїчної пластики прадавніх народів, що населяли Україну, а також скіфських та половецьких баб. Робота стала етапною точкою відліку у практиці автора, який, працюючи з цим спадком, трансформував фігури мовою геометрії в об‘єкт.
Настя Калита поговорила з Олексієм Золотарьовим та Олександром Холмом про джерела їхньої співпраці, основні теми перформансу та значення події в контексті сучасної культури.
Ми зустрілися з Олексієм в Берліні ще до початку першого локдауну у світі — це був лютий 2020 року. Я робив перформанс у просторі "Тамаго" Антона Пітерсена та Марти Дяченко, та він був одним із гостей події. Після цього він запропонував зробити щось разом у Києві. Так я опинився тут, хоча не відразу зрозумів, як ми можемо поєднати мій напрямок роботи зі скульптурою Олексія.
Проєкт складається з тексту, який я читатиму, та звуків — це все створює певний абстрактний всесвіт. Ти наче проходиш крізь словесний опис та певний пейзаж.
Я хотів зробити щось, що також матиме зв'язок із місцем, де я працюю, тому частково надихався українським фольклором, а саме казкою "Голова корови". В ній розповідається про маленьку дівчинку, яка йде до лісу та засинає там, а уві сні до неї приходить дух у вигляді голови корови.
Текст розповідає про групу людей, яка відшукує пейзаж, йде крізь нього та так само зустрічає дух, як дівчина в казці. Ще одним джерелом натхнення для тексту став перший данський чат-рум "Хмарочос". Люди також блукаються таким хмарочосом. Буквально, можливо, й не можна назвати його хмарочосом, але це певна вертикальна будівля або всесвіт. Вони стоять навколо нього та дивляться крізь певну склянку всередину. Хмарочос — це символ інтернету, епохи діджиталізації, в якій ми зараз усі живемо.
Мені подобається використовувати звук як інструмент, щоб змінювати досвід слухачів моїх перформансів. Ми можемо створювати образи за допомогою звуків та слів. Роблячи це, я б хотів, щоб слухач змінив певним чином свою реальність або хоча б зрозумів, що він точно може її змінити.
Проєкт — експеримент щодо зміни власного середовища з критикою соціальних медіа. Ми колекціонуємо гроші, віртуальну присутність та інші матеріалістичні блага — на мою думку, це негативні цінності, тому я пропоную альтернативний хмарочос. (Посміхається.)
Мене захопив перформанс Олександра в Берліні. Я закінчував якраз "Геометричну архаїку" та подумав, що було б класно скомпонувати звуки та скульптуру й зробити щось разом у Києві в межах резиденції Radius. Олександру не відразу сподобалася ця ідея, бо він не розумів, як саме це все можна поєднати.
Усі сенси цього проєкту народилися в інтернеті: ми зідзвонювалися, комунікували, я йому показував, що робив, і дуже довго ми шукали, як комбінувати звуки та скульптуру. Побачивши завершену скульптуру, він уже розвивав ту ідею, яку ми маємо зараз у фіналі.
У нашій із ним співпраці для мене важливий, перш за все, культурний обмін, до якого Холм ставиться доволі критично: чи доречно взагалі говорити про нашарування смислів на інших територіях. Також у межах резиденції Radius у мене дуже чітка позиція — автор має працювати з об'ємом, у випадку Олександра це звук.
Скульптура створена на основі пластики половецьких і скіфських баб, які виступали захисним символом та охоронцями народів. Я взяв форми їхніх тіл та архаїку тих епох, які впливають на все мистецтво так чи інакше, та передав це у своїй роботі. Мистецтво тих часів можна назвати де в чому примітивним, але дуже потужним.
Пластика моїх робіт зараз відсилає саме до архаїчних та прадавніх тем, я їх знайшов та поки що працюю з ними. Тому "Геометрична архаїка" — важлива етапна робота для мене. В ній присутні чоловіча та жіноча фігури і третя, з якої можна додумати все що завгодно.
Будь-яке мистецтво так чи інакше впливає на людей та чіпляє. Проєкт з Олександром Холмом — про поєднання різних медіумів, спроба кросмедіальної вправи та можливість показати результат тут. Хочеться розворушити скульптуру в Україні і самого себе.
Кожен персональний проєкт — це діалог із самим собою, а коли присутній інший художник чи той, хто працює з іншими медіа, відбувається сильний вплив на розуміння того, в якому контексті ти знаходишся. Також це важливо і для локальної спільноти, навіть якщо поки що впливає лише на одного.
Увага. Перформанс та презентація відбудуться 2 липня, о 16:30 та 19.30, у майстерні резиденції Radius (вул. Малевича 37/41). До 16 липня проект можна відвідати по виклику за номером 0675066991
Дивіться також: "ХХ-ХХІ: від двадцятих до двадцятих": Одеський художній музей представив оновлену експозицію сучасного мистецтва.
Другие истории
Подборка Buro 24/7