Поиск

Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві

Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві

Viva, вишивка viva!

Текст: Buro 24/7

Фото: The Naked Room,
автор Євген Нікіфоров

Професійний погляд

Мистецтвознавиця, кураторка галереї The Naked Room Лізавета Герман спеціально для BURO. розповідає про художниць та художників, які переосмислюють ремесла та органічно долучають вишивку до сфери contemporary art.

Сучасне мистецтво переживає нині помітний бум повернення ремесел. Переосмислюються традиційні техніки та автохтонні творчі інструментарії. Нарівні з живописом, інсталяціями, відео та новими медіа, все більше авторів та авторок звертаються до рукотворних практик, які тривалий час асоціювалися радше з декоративно-ужитковим, аніж із професійним, "музейним" мистецтвом.

У 2017 році французька кураторка Крістін Масел відкрила 57-му Венеційську бієнале під гаслом "Хай живе живе мистецтво!" (Viva Arte Viva): особливістю цієї виставки стала величезна кількість відмінних за змістом та контекстом робіт, створених з текстилю, ниток, вовни, різних полотняних матеріалів та із залученням автентичних ткацьких технік зі всього світу. "За останні кілька років безліч художників досліджували не лише сучасну або недавню історію, але й віддалене минуле, ніби в лихоманці жаги до археології, розкопок, реінтерпретації та перевинайдення", — коментувала кураторка один із розділів бієнале, під назвою "Павільйон традицій".

Техніки вишивання орнаментів та зображень кольоровими нитками на одязі і текстильних виробах існують в багатьох країнах. Але саме для історії української матеріальної та візуальної культури вишивка є найбільш упізнаваною, самобутньої та регіонально різноманітною технікою. І сьогодні вона продовжує жити та розвиватися. У віддалених карпатських селах майстрині досі вишивають весільні сорочки традиційними для їхніх місцин візерунками. В той самий час вечірні сукні з аналогічними елементами стають хітами міжнародного fashion-ритейлу.

Захоплення вишивкою не слід плутати з "шароварщиною". Одна справа  беззмістовне стилізаторство й елементарне декорування. Зовсім інша  її концептуальне використання для вирішення актуальних художніх задач. У 2017 році в Центрі візуальної культури (VCRC) у Києві відбулася виставка "TEXTUS. Вишивка, текстиль, фемінізм". Кураторка Оксана Брюховецька порівняла знецінююче ставлення до "жіночих" технік як до малозначущих ремесел з аналогічним ставленням до жіночої праці загалом. "У сучасному світовому мистецтві вишивка і текстиль стають все більш популярними. Водночас у консервативних суспільствах декоративність і обслуговуюча функція текстилю та вишивки й досі пропонуються жінкам у вигляді хобі з відтворення готових шаблонів та несуть у собі певну дискримінаційну конотацію". На виставці TEXTUS такі "жіночі" техніки стали уособленням репрезентації феміністичної позиції в житті та мистецтві.

У фокус нашого огляду потрапили дуже різні авторки та автори. Деякі шукають сучасні кольорові схеми та композиційні прийоми, але лишаються в межах традиційного підходу до вишивання. Для інших вишивка стає радше сміливим інструментом для художніх коментарів на суспільно значимі та політичні теми.

Марина Скугарєва

Одна з головних художниць покоління "української нової хвилі". Поєднує вишивку з густим та тривожно-насиченим за колоритом живописом, манеру якого можна віднести до популярного серед критиків терміну "українське необароко". Також залучає такі техніки, як графіка, колаж та гобелен. Її сюжети водночас інтимні та гостросоціальні.

Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 1)
Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 2)
Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 3)

Серед головних образів робіт Скугарєвої з вишивкою: птахи, квіти, орнаменти. А також упізнавані портрети друзів-художників.

Олеся Трофименко

Художниця поєднує реалістичний олійний живопис, який тривалий час був інструментом переважно академічного (читай — чоловічого) мистецтва, та ручної вишивки, яку вона наносить безпосередньо на полотно перед початком роботи з фарбою. Поєднані у роботах Олесі, ці техніки набувають нового сенсу та позбавляються стереотипних асоціацій. За основу картин Олеся бере знайдені зображення (так звані found images): фотографії друзів та знайомих із власного архіву, світлини з соціальних мереж, інтернету та телебачення. Художниця спонукає замислитися про важливість обставин, в яких ми сприймаємо відірване від початкового контексту зображення. А також силу, з якою сучасні медіа впливають на нашу свідомість та перетворюють нейтральні образи на ідеологічно заряджені.
До 9 травня виставка Олесі триває в галереї The Naked Room.

Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 4)
Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 5)
The Naked Room, автор Євген Нікіфоров

Божена Чагарова

Художниця стала справжнім відкриттям останніх років. Завдяки копіткому дослідженню Поліни Ліміної (надрукованому окремою книгою) та виставці в київській "Я галереї", практика Божени спонукала вкотре замислитися про умовність та хиткість кордонів між професійним та "аматорським" мистецтвом. А також вказала на критично низький рівень помітності українських художників напрямку, який в світі називають outsider, або art brut (втім, ці терміни також зазнають нині суттєвого переосмислення).

Вишиті хрестиком з найдоступніших яскравих ниток картини-комікси Божени засновані на статтях та світлинах із популярних ЗМІ та видань про мистецтво, які тривалий час були для Божени головним джерелом комунікації зі світом. Її роботи  стисла іронічна версія історії сучасного мистецтва України в образах та цитатах, прочитана через призму медійної присутності.

Аліна Копиця

Аліна виросла в родині професійної кравчині, тож нитки та тканини змалечку становили важливу частину її навколишнього світу. Сьогодні Аліна багато працює з різними матеріалами. Зокрема, робить колажі з текстилю та картини з вишивкою на теми тілесної розкутості, секс-позитивності, грайливості, відсутності гендерних обмежень та нав'язаного соціумом сорому. Аліна також працює з ужитими речами, які мають зв'язок з її власним життєвим досвідом. Автентичні в них не лише історії, але і матеріали: спідня білизна подружки колишнього чоловіка, фрагменти власного одягу або костюм невідомого чоловіка, знайдений на вулиці в Цюриху, де вона нині живе та навчається в художній академії.

Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 11)

Анастасія Подерв'янська

Вишивки-колажі поєднують канонічні техніки, етномотиви, цитати з історії мистецтва та сучасні елементи коміксів. Сюжети її полотен також базуються на синтезі різних образів із масової культури та історії мистецтва.

Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 12)
Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 13)
Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 14)
Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 15)
Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 16)
Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 17)
Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 18)

Ірина Кіршина

Працює в різноманітних техніках: вишивка, квілт, колаж, гобелен. Візуальна мова її робіт поєднує естетику наївного мистецтва, декоративно-абстрактні елементи та сюжети біблійної тематики, втілені в досить сміливій неканонічній манері.

Тетяна Корнєєва

Створює інсталяції з елементами вишивки, які відверто та безкомпромісно відсилають до гостроактуальних питань соціального, політичного та феміністичного порядку денного.

Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 28)
Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 29)

Швейний кооператив Швеми (Анна Тєрєшкіна, Марія Лук'янова, Тоня Мельник і Олеся Панова)

Створюють перформанси із використанням одягу та тканин, звертаються до теми експлуатації жіночої праці, консюмеризму, критики капіталізму. Беруть участь в акціях, для яких шиють великі тканинні банери з цитатами. Також шиють на замовлення, досліджують ринок пошиття. Органічно та осмислено поєднують мистецтво, активізм та практичне втілення власних ремісницьких талантів.

Ірина Шостак-Орлова

Створює композиції з віртуозним поєднанням багатьох текстильних технік, вишивка є одним з інструментів. На перший погляд декоративні, насправді її роботи містять політичний коментар. "Якщо порівнювати з відомими полотнами, то у мене в душі зараз "Герніка" Пікассо", коментує Ірина свої роботи, створені під важким враженням від воєнних подій у країні.

Юлія Лазаревська

Створює скульптури та картини. Нашу увагу привернула інсталяція з вишитими пасторальними картинками, які виглядають гранично химерними в такій конфігурації. Стилістично її роботи близькі естетиці примітивного, або наївного, мистецтва. У них переважають аж занадто буквально нарочиті пейзажні та фігуративні сюжети, ніби запозичені з лекал, які продаються разом із наборами для вишивання. Химерно, проте самобутньо!

Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 48)
Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 49)
Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 50)
Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 51)
Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 52)
Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 53)
Кураторка Лізавета Герман про те, як і для чого вишивають в українському мистецтві (фото 54)

Віктор Гаврилюк

Створює вишиті полотна з нефігурними композиціями, що імітують стилістику традиційного українського орнаменту.


Авторка дякує за допомогу в підготовці матеріалу Анні Морозовій.

Читайте також: В Щербенко Арт Центрі відкривається персональна виставка Яреми Малащука та Романа Хімея.